Tuesday, March 9, 2010

Program CSR Sebagai Strategi Publisiti untuk PKS

Berita Bernama melaporkan, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini (semalam) menggesa pemimpin syarikat memberi balik kepada masyarakat dengan membantu golongan memerlukan melalui tanggungjawab sosial korporat (CSR).

Dalam Green Paper the European Commission pada tahun 2001 menyatakan bahawa kebanyakan definisi tanggungjwab sosial korporat (CSR) menunjukkan sebuah konsep persepaduan keprihatinan syarikat terhadap masalah-masalah sosial dan alam sekitar ke dalam operasi perniagaan syarikat dan interaksi sukarela antara syarikat dan para pemegang amanah.

Pengerusi CSR Asia, Richard Welford pula dalam temu bual dengan Bernama (02 April, 2009) menyifatkan penglibatan korporat dalam aktiviti program CSR mendapat pulangan atas pelaburan dalam bentuk penjenamaan, reputasi dan kepercayaan.

Ini bererti, program CSR merupakan sebahagian daripada aktiviti perhubungan awam (PR). Oleh yang demikian, langkah-langkah program PR harus sejajar dengan langkah-langkah CSR yang boleh digolongkan sebagai pelaburan jangka panjang, sekali gus harus dijadikan strategi perniagaan syarikat.

Majlis Anugerah CSR Perdana Menteri 2009 anjuran Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, seperti laporan dalam Utusan Malaysia hari ini, menyaksikan Petronas mengungguli acara itu apabila muncul sebagai pemenang keseluruhan pertandingan itu.

(Keterangan Gambar: Najib Tun Razak menyampaikan trofi kepada Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Datuk Shamsul Azhar Abbas sambil diperhatikan Shahrizat Abdul Jalil pada Anugerah Perdana Menteri CSR 2009 di Kuala Lumpur, semalam. - Kredit Utusan Online)

Selain itu, Petronas juga gah apabila dinobatkan sebagai pemenang utama anugerah sama bagi kategori Pendidikan serta kategori Budaya dan Warisan.

Pemenang-pemenang lain adalah CIMB Group bagi kategori Komuniti dan Kebajikan Sosial, Intel Technology Sdn. Bhd. (Persekitaran), The Truly Loving Company (CSR Syarikat Kecil), Telekom Malaysia Bhd. (Amalan Terbaik di Tempat Kerja), Rampai Niaga Sdn. Bhd. (Pemerkasaan Wanita) dan Media Prima Bhd. (kategori Khas Media).
Pakar pemasaran Craig Semit (1994) yang merintis pendekatan baru CSR yang disebut sebagai The Corporat Philanthropy, percaya bahawa CSR harus dikendalikan secara strategik dengan penyelarasan inisiatif CSR yang relevan dengan produk teras (core product) dan pasaran teras (core market), membina identiti jenama, bahkan untuk menarik pasaran, atau memusnahkan pesaing.

Umumnya, jika penerapan program CSR berlaku dalam syarikat, ia pasti akan melibatkan masyarakat. Di mana masyarkat ini merupakan salah satu daripada sasaran yang berpengaruh dalam mengekalkan kewujudan syarikat. Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) juga boleh mengambil initiasif untuk melaksanakan program CSR sama ada dalam kategori pendidikan, masyarakat dan kebajikan sosial, alam sekitar, amalan tempat kerja, pemerkasaan wanita serta budaya dan warisan.

Seperti laporan Berita Harian, Perdana Menteri ketika menyempurnakan Majlis Anugerah CSR Perdana Menteri 2009 berkata, kerajaan akan memperkenalkan ISO 26000 untuk dijadikan garis panduan kepada syarikat korporat melaksanakan program CSR masing-masing.

"Ia akan diumumkan tahun ini untuk menjadi piawaian sistem pengurusan dan pengukur kepada peningkatan keperluan tanggungjawab sosial dalam amalan perniagaan setiap syarikat sama ada kecil atau besar," katanya.

Sementara itu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, program CSR terutama yang membabitkan hal ehwal kanak-kanak perlu diberi keutamaan oleh syarikat korporat bagi membantu golongan itu menjalani kehidupan lebih baik dan ceria.

"Pembabitan pihak korporat membantu kementerian terutama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menjaga kebajikan kanak-kanak sangat dialu-alukan. Antara contoh terbaik adalah dalam program Permata yang dinaungi oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor sebagai program strategik untuk membantu perkembangan awal kanak-kanak," katanya.

Kesimpulannya, jika kita ingin memperkukuhkan jenama dan kesetiaan pelanggan, mengekalkan kewujudan syarikat pada khalayak sasaran, dan menjana reputasi organisasi kita, laksanakan program CSR kerana ia akan memberikan hasil yang baik secara langsung atau tidak langsung dalam kewangan syarikat masa depan. Anggaplah program CSR sebagai strategi publisiti syarikat kerana ia merupakan pelaburan jangka panjang, sama seperti aktiviti PR yang lain.


Rujukan:
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsbusiness.php?id=401288
http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=480783
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0309&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm
http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/Nasional/20100308231618/Article/index_html


Bacaan Lanjut:
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/3/9/nation/5823843&sec=nation

Move CSR up the business agenda, says Najib

KUALA LUMPUR: Fewer than 200 companies out of the 600,000 businesses in the country have taken part in the 2009 Prime Minister’s CSR Awards, Datuk Seri Najib Tun Razak said.

“We have a long way to go in putting CSR (corporate social responsibility) strategies at the heart of our efforts for a more sustainable and socially inclusive future.

“It’s clear that we need to move CSR up the business agenda and embed it into the DNA of every company,” the Prime Minister said at the awards presentation ceremony yesterday.

He said this presented an enormous challenge and a huge opportunity to get things right from the start, adding that Malaysian corporations have the resources, vision and entrepreneurial skills to lift the nation to new heights of prosperity.

Because of this, they can ensure that sustainable benefits of prosperity filter through to every segment of society, he added.

Najib said CSR contributions could be encouraged by including CSR activities into the individual staff’s key performance indicators and computed to determine annual increments and bonuses.

Najib also said it was important for the corporate sector to give back to society by participating in deserving projects and causes that cry out for help.

The awards recognised eight categories of CSR activities, including the Empowerment of Women, which was introduced for the 2009 awards, while a special category was created for media reporting.

Two women were among those who received awards for their companies.

Truly Loving Company (TLC) chief executive officer Julia Chong and The Body Shop operator Rampai-Niaga Sdn Bhd managing director Datin Mina Cheah-Foong received the awards for Small Company CSR and Empowerment of Women respectively.

Cheah-Foong said Rampai-Niaga won for its “Stop Violence Against Women” campaign, which began in 2000.

“We have worked for many years to raise the self-esteem of women and make it safe for them to come forward with their abilities and value and to voice their thoughts and opinions,” she said after receiving the award.

Chong, whose three-year-old company sells 42 kinds of household and personal care products, said 100% of the dividends were given to charity.

“I worked for a corporate giant for 30 years and the dividends always went to stakeholders overseas.

“With TLC, we know that all profits are for the less fortunate,” Chong said.

Petronas walked away as the overall winner and was honoured for “giving back” in the Education and Culture and Heritage categories.

Other winners were Intel Technology Sdn Bhd (Environment), CIMB Group (Community and Social Welfare), Telekom Malaysia (Best CSR/Workplace Practice) and Media Prima Bhd (Media Reporting) while Star Publications (M) Bhd received an honourable mention in the same category.


Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Program CSR Sebagai Strategi Publisiti untuk PKS"

Post a Comment