Saturday, November 28, 2009

Kelebihan Publisiti

Publisiti merupakan kaedah untuk mendapat liputan di media penyiaran bagi meningkatkan pendedahan jenama tertentu dan sekali gus berharap dapat menaikkan jualan. Tidak seperti pengiklanan, ia merupakan strategi promosi secara jangkamasa panjang tanpa melibatkan kos yang tinggi dan kerap kali juga diberi secara percuma tetapi ia sukar untuk diukur. Manakala pengiklanan pula, anda dapat memilih lokasi dan menempatkan iklan anda di dalam media yang anda suka dengan kadar kos yang tertentu.

Walau bagaimanapun, kadang kala publisiti lebih berjaya dan efektif daripada pengiklanan kerana kelebihan-kelebihan berikut:

1) Kredibiliti

Khalayak umum selalunya mempercayai fakta-fakta yang ditulis di dalam akhbar daripada iklan-iklan. Kebanyakan kita tidak mempercayai iklan, tetapi mempercayainya bila kita membaca berita mengenainya.


2) Tarikan

Khalayak pembaca lazimnya tertarik membaca peristiwa atau berita yang berlaku di sekeliling mereka. Fikirkan bagaimana anda dapat menggunakan dengan sesuai selebriti sukan, hiburan atau sesiapa sahaja untuk menarik perhatian pelanggan.


3) Dramatik

Pengiklanan memang boleh membuatkan sesuatu produk atau perkhidmatan perniagaan nampak lebih “hebat”. Publisiti juga dapat melakukannya tetapi dengan cara yang berbeza. Publisiti akan menyampaikan mesej berikut, “Kami adalah rakan anda, dan berprihatin seperti anda. Mari kita bekerjasama untuk membuat suasana hidup kita lebih baik.”

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Kelebihan Publisiti"

Post a Comment